EIROPAS LATVIEŠU LAIKRAKSTS
Veiksmes stāsta noslēpums
134219
Foto Toma Čerņavska arhīvs

Taira Zoldnere    04.02.2025

 

Tom, tev ir 22 gadi, esi dzimis Rīgā, bet nu jau divus mēnešus par mājām sauc Sanfrancisko un ASV esi paspējis reģistrēt jaunu startapu. Kāda bijusi tava iepriekšējā pieredze?

 

 Kad man bija kādi divpadsmit gadi, sapratu, ka mans raksturs ļauj man koncentrēties tikai uz vienu lietu, un tad viss pārējais dzīvē vairs neinteresē. Tas bija laiks, kad ļoti populārs bija kļuvis e-sports: profesionāla datorspēļu spēlēšana un sacenšanās starp komandām. Mans tēvs Andris sev nesen bija nopircis jaunu spēļu datoru, un es sāku intensīvi spēlēt spēli “Call of Duty”. Pāris mēnešu laikā uztrenējos tā, ka nokļuvu pirmajās vietās spēlētāju vidū. Gribēju jau atstāt skolu un sākt profesionālu e-sporta karjeru, tomēr vecāki neļāva izstāties no 7.klases, un tas man ļoti nepatika! 

 

Otra mana aizraušanās bija golfs, ko spēlēju no septiņu gadu vecuma, bet 13 gadu vecumā es sapratu, ka man ļoti patīk braukt ar golfa mašīnītēm. Lai to varētu darīt bieži, es pierunāju Ozo golfa laukuma īpašnieku Armandu Puči uzticēt man tiesneša darbu. Visas brīvdienas no marta līdz novembrim jau septiņos no rīta biju golfa laukumā, strādājot par golfa tiesnesi. Pāris gadu laikā izkopu savas zināšanas tiktāl, ka 15 gadu vecumā man uzticēja vadīt Latvijas Golfa federācijas tiesnešu komandu un Latvijas lielāko turnīru organizēšanu. Tajā laikā mani arī sāka aicināt tiesāt golfa turnīrus citās valstīs. Braucu gan uz profesionāliem, gan amatieru turnīriem, kuros bieži vien vadīju visu tiesnešu komandu. Tiesneša amatā biju sasniedzis augstākās kvalifikācijas, un sāku saņemt piedāvājumus vadīt arvien lielākus starptautiskus profesionālus turnīrus. Tomēr ap septiņpadsmit gadu vecumu golfs man bija mazliet apnicis, un sapratu, ka negribu visu dzīvi pavadīt “zaļā pļavā”. 

 

Kā varēji tik intensīvu starptautiska golfa tiesneša darbu apvienot ar mācībām?

 

Īsti nevarēju. Manas atzīmes gāja uz leju, bet, kad bija pienācis laiks beigt skolu un iestāties labā augstskolā, nolēmu, ka gribu studēt Anglijā. Līdz ar to man papildus bija jāmācās vidusskolas programma. Varbūt toreiz izdarīju kļūdu, jo pieteicos gan latviešu skolas programmai, gan starptautiskai programmai. Rezultātā mums “gāzās virsū” divas pamatīgas programmas vienlai­cīgi. Liekas, ka puse klasesbiedru aizgāja uz citām klasēm, citi sāka dzert antidepresantus. Tajā laikā iemācījos, ko nozīmē ļoti smags darbs. Pusotru gadu tikai sēdēju mājās un mācījos.

 

2021. gadā iestājos Londonas King’s College, lai iegūtu grādu starptautiskajā menedžmentā. Tomēr īsi pirms pārvākšanās uz Londonu sapratu, ka gribu būvēt kaut ko reālu un arī sākt pelnīt naudu. Tas sakrita ar laiku, kad attīstījās kriptovalūtu industrija. Es pats mazliet nodarbojos ar kripto un NFT treidošanu. Tajā laikā gandrīz katra kripto un NFT kompānija saviem faniem bija apsolījusi izlaist savu datorspēli. Datorspēles izveidošana ir ļoti sarežģīts un specifisks process, un nevienai no šīm kompānijām neveicās. Kopā ar draugu no Londonas koledžas izdomājām, ka varētu izveidot trīs datorspēļu templeitus, kuriem katrs NFT un kripto brends varētu uzlikt savu zīmolu, un tādā veidā palaist spēles saviem faniem un klientiem. Tajā laikā kripto bija tāds burbulis, ka investori bija gatavi dot naudu jebkam, kas saistīts ar kripto. Tā es iesāku savu pirmo kompāniju. Mēs dabūjām sākuma investīcijas no fonda “DW Labs” un pārvilinājām lielas kriptokompānijas “Cool Cats” tehnisko direktoru. Ļāvām mūsu direktoram izveidot 12 cilvēku ko­mandu, bet to gan nevajadzēja darīt! Tā bija kļūda. Vajadzēja vienkārši pārveidot kādu gatavu spēli, bet sākumā jau visiem gri­bas kaut ko lielu. Noslēdzām lī­gumus ar apmēram 150 NFT un kripto kompanijām un kādu laiku strādājām pie spēļu būvēšanas. Tieši pirms produkta palaišanas kripto tirgus sāka gāzties totālā krāterī. Rezultātā visa pasaule jebkuru, kas kaut ko dara saistībā ar kripto vidi, sāka uzskatīt par nepieskaitāmu. Klientu skaits un pirktspēja lēnām gāja uz nulli, un 2023 gada vidū kompāniju slēdzām.

 

Es savukārt sapratu, ka man trūkst tehnisko zināšanu, lai uzbūvētu labu spēļu studijas komandu. 2023.gadā pārvācos atkal uz Latviju, mācījos un pētīju spēļu ražošanu, aktīvi domāju par dažādām idejām.

 

Kā radās ideja par sociālā medija platformu, kurā jebkurš var izveidot savu unikālu spēli, dalīties ar draugiem, sekotājiem un caur videospēli atklāt jaunus kontaktus?

 

Es saskatīju trīs aspektus. Pirmais – ideālā vide, kurā rādīt saturu, ir spēle, nevis video vai bildes, ko piedāvā TikTok, Instagram vai Snapchat. Man jau no bērnības ir draugi influenceri vai satura veidotāji, arī mūziķi, un man ir izpratne, kā viņi skatās uz sociālo mediju platformām, lai savu saturu nodotu faniem, piesaistītu jaunus sekotājus un gūtu arī ienākumus. 

 

Cilvēks, spēlējot spēles, pavada pie datora ievērojami ilgāku laiku nekā skatoties jebkuru video. Turklāt cilvēki ir pieraduši spēlei tērēt naudu – pirkt papildus spēles laiku, nopirkt ar spēli saistītus suvenīrus – cepures, krekliņus, krūzītes, rotaļlietas, utt. Tajā pašā laikā spēlētājs ilgstoši uzturas tajā pasaulē, ko izveidojis spēles radītājs, un parasti tur veidojas arī spēlētāju sociālā vide. Līdz ar to arī zīmola lojalitāte, ko var izveidot spēlē, ir daudz ievērojamāka nekā tā, ko veido īsie videoklipi.

 

Sapratu, ka jābūvē sociālo mediju platforma, kurā cilvēki varētu izveidot, spēlēt un publicēt savas spēles ļoti vienkāršā veidā. Tas bija otrais. Un trešais – man jau bija spēļu un ar spēlēm saistītas kompānijas izveidošanas pieredze.

 

Kas ir tavi domubiedri un līdzdibinātāji?

 

Startaps ir pavisam citāds uzņēmums nekā parasta kompānija, – tu sāc bez nopietniem līdzekļiem, un tev nākas strādāt 24/7, lai ātri palaistu savu produktu. Ir cilvēki, kas tam ir radīti, un tādi, kas tam nav radīti. Roam gada sākumā veidotā komanda nebija īsti veiksmīga, un 2024.gada vasaras sākumā, vēl atrodoties Latvijā, sāku veidot jaunu komandu no ASV dzīvojošiem cilvēkiem. Tagad Roam startapā esmu es un trīs domubiedri – visi esam divdesmitgadīgi spēļu inženieri, kas pagātnē izveidojuši paši savas spēļu studijas, veidojuši spēles tādiem publicētājiem kā Voodoo un Supersonic un radījuši daudz citu dažādu tehnoloģiju produktu. 

 

Par milzīgu panākumu uzskatu, ka esam noslēguši līgumu, kas ļauj mums izmantot kinostudijas Warner Bros intelektuālo īpašumu satura veidošanai mūsu platformā – septiņdesmit viņu filmu varoņus, kā Rick & Morty un daudzus citus. Turpinām sarunas ar kādām sešdesmit lielām kompānijām, kas katra pārstāv simtiem lielāko Amerikas influenceru.

 

Tu tagad divus mēnešus dzīvo Sanfrancisko. Vai tiešām šos kontaktus un daudzos simtus līgumu izdevies noslēgt tik īsā laikā?

 

Darbu pie līgumiem iesāku jau gada sākumā Latvijā. Lai savāktu komandu un atrastu investorus, man jāpārliecina cilvēki, ka produktam, ko būvēsim, būs arī pieprasījums un reāli lietotāji. Veids, kā, Latvijā dzīvojot, esmu saticis un iepa­zi­nis visus savus Sanfrancisko, Losandželosas un Ņujorkas draugus, izveidojis influenceru līgumus un atradis lielāko daļu investoru, ir rakstot ziņas Instagram. Katru dienu, sākot ar šī gada 1.janvāri, vismaz vienu stundu dienā esmu rakstījis ziņas neskaitāmiem inženieriem, citu kompāniju dibi­nātājiem utt.

 

Tomēr es vienmēr zināju – lai atrastu tehniski talantīgus cilvēkus un piesaistītu investorus, man jābūt Amerikā, vislabāk Sanfrancisko, un arī kompāniju vajag reģistrēt ASV.

 

Roam jaunuzņēmumam izdevies savākt ievērojamu summu pirmssēklas investīciju raundā. Kā izdevās izraisīt tik lielu investoru interesi?

 

Vasarā piesaistījām dažus “eņģeļu investorus” no Latvijas – Matīsu Ansviesuli un Armandu Broku, kas palīdzēja nosegt sākotnējās izmaksas. Apmēram pirms diviem mēnešiem palaidām savu mājaslapu, un gandrīz tūlīt pēc tam man uzrakstīja kompānija Pico.com. Tā ir globāla kompānija, kas palīdz lielākajiem patērētāju zīmoliem veidot savas datorspēles un sadarbojas ar ietekmīgākajiem influenceriem. Mēs sazvanījāmies, un viņi piedāvāja investēt 100 000 dolāru, kā arī ielikt mūsu platformā visu savu klientu bāzi. 

 

Mēs iesākumā pat nebijām domājuši veidot pirmssēklas investīciju raundu, bet pēc Pico.com investīcijas cilvēki paši sāka mūs meklēt. Pašreiz esam saņēmuši finansējumu no lielākajiem Silīcija ielejas fondiem, kas investējuši tādās kompānijās kā Tesla, Space X, Polymarket, Coinbase utt., un esam savākuši vairāk nekā pāris miljonu dolāru. 

 

Kā tu izskaidro tik neparasti lielu investoru interesi?

 

Liekas, mēs kādā neparastā leņķī esam paskatījušies uz sociālo platformu un spēļu industriju. Pateicoties savām iepriekšējām pieredzēm, uz spēlēm mēs skatāmies savādāk nekā citi un zinām, kā ar šo industriju gūt pietiekami daudz peļņas.

 

Ņemot vērā tavu pieredzi, ko tu gribētu teikt jauniešiem, kas domā par savu startapu?

 

Pirmais – sāc agri! Gan visi lielāko kompāniju dibinātāji, gan mani tuvākie veiksmīgie draugi sāka veidot pirmos produktus un kompānijas 15-17 gadu vecumā. Tad mēdz būt daudz brīva laika un ir iespēja iegūt handikapu pret visiem citiem. Pat ja tu piedzīvotu neveiksmi, būsi guvis ļoti noderīgu pieredzi un varēsi savu nākamo projektu veidot jau daudz veiksmīgāk.

 

Otrais – iesaku visiem, kas pabeidz vidusskolu, doties kādu pusgadu padzīvot valstī, kur ir augstāka pirktspēja. No pieredzes varu teikt, ka, pirms aizbraucu uz Angliju, mani mērķi bija pieteicīgi, piemēroti Latvijas pirktspējai un algām. Dzīvojot Anglijā, sa­pratu, ka cilvēki var maksāt daudz vairāk un ir iespējams arī daudz vairāk nopelnīt. Domāju, ka ir ļoti veselīgi saprast, ka darbs var tikt novērtēts daudz augstāk.

 

Matīss Ansviesulis bija viens no pirmajiem ROAM APP investoriem laikā, kad jaunuzņēmums vēl nebija nodibināts. Jautāju, kas pamudināja viņu investēt jaun­uzņēmumā ROAM tik agrīnā stadijā.

 

Matīss Ansviesulis. Šajā gadījumā pamudinājums bija pats startapa dibinātājs Toms, kuru pazīstu jau kādus divus trīs gadus. Viņš ir cilvēks ar savam vecumam neparastu ambīciju un iemaņu līmeni. Tādā vecumā cilvēki pārsvarā vēl tikai mēģina saprast, kurā universitātē iestāties vai kādu prakses vietu sameklēt. Savukārt Tomam jau ir ideja, ka viņš grib būvēt miljardus vērtu kompāniju. Vai tas viņam izdosies, to rādīs laiks. Bet tādi cilvēki ir retums – ne tikai ar ambīcijām, bet jau ar pierādītiem darba rezultātiem. Mēs runājam par to, ko viņš darījis jau skolas laikā un arī citā profesionālā izvēlē. Viņš nav tikai sapņotājs, bet bijis darītājs jau ļoti agrā vecumā. Fakts, ka viņš ir aizbraucis uz Silīcija ieleju, nodibinājis kompāniju, atradis investorus, ir pierādījums, ka viņš spēj ne tikai izsapņot lielas lietas, bet soli pa solim tās arī realizēt. Tas arī galvenais, jo konkrētā produkta lauku es nepārzinu, tas nav mans bizness. Es ieguldīju nevis produkta, bet cilvēka dēļ.

 

Uzziņai. Toms Ce, Roam App, Inc dibinātājs un izpilddirektors, kopš 2024.gada Forbes Tehniskās padomes loceklis: https://councils.forbes.com/profile/Toms-Ce-Founder-CEO-Roam/06914aec-379e-4796-a377-bd4ff6e679ab

 

Kompānija Roam App, INC. reģistrēta Delaveras štatā ASV.

 

 

 

 

 

 


 

Atpakaļ