Intervija ar Latvijas Romas Katoļu baznīcas archibīskapu mētropolītu Zbigņevu Stankeviču 19.12.2017
Mūsu lasītāju auditoriju jūs uzrunājāt pirms septiņiem gadiem, kad kļuvāt par mētropolītu un Latvijas katoļu baznīcas galvu. Kāds bijis šis laiks? Arī jūsu personīgajā dzīvē?
Piepildīts un spraigs. Septiņi gadi ir bīblisks skaitlis, pilnības skaitlis, kas nozīmē, ka noiets kāds zināms, būtisks dzīves posms. Esmu gandarīts par paveikto un varu pastāstīt arī par pavisam konkrētiem darbiem. Attiecībā uz manu personīgo dzīvi aizvadītajā vasarā pirmo reizi šajos septiņos gados biju atvaļinājumā, kāpu kalnos un uzkāpu tā kalna virsotnē, ko biju vērojis, būdams Tatros, Zakopanē. Kad biju to veicis, piedzīvoju to sajūtu, ka tiešām esi izdarījis savā dzīvē maksimāli iespējamo, ne vienmēr tas ir bijis tā, kā gribētos, bet ir sajūta, ka ir iestājies miers un sakārtotība. Tiktāl par personisko.
Attiecībā uz manu darbu, ar gandarījumu varu nosaukt gluži praktiskas lietas, kas ir izdarītas jau divus gadus darbojas Radio Maria, sešus gadus Betlēmes Žēlsirdības māja, kur dziedējam cilvēkus, kas cieš no atkarībām narkomānijas un alkoholisma. Rīgā, Katoļu ielā 14, ir centrs, bet sagatavošanas kursu cilvēki iziet laukos, mūsu kūrijai piederošajā mājā Pēterniekos pie Olaines. Mēs palīdzam cilvēkiem atraisīties no atkarības, nostāties uz kājām un reintegrēties sabiedrībā. Mūsu klientu skaits ir aptuveni 30, visi jau neiztur jauno ritmu, cits aiziet, bet atgriežas, taču vislielākais prieks ir par tiem, kas paši kļūst par misionāriem un dodas palīdzēt saviem bēdubrāļiem. Šogad tādi ir divi, viena no viņiem māte, kas atguvusi savu atņemto bērnu un atgriezusies normālā sociālajā apritē. Starp citu, mūsu centrs ir iekļauts Rīgas domes sociālajā sistēmā. Un vēl 15 draudzēs ir izveidotas tā sauktās Caritas jeb žēlsirdības grupas, kas palīdz nabadzīgajiem cilvēkiem. Ik gadu rīkojam viņiem Ziemsvētku svinības ar mielastu, kuŗā aicinu klātesošos pašiem kļūt par kalpotājiem, tātad nonākt tai pusē, kas sniedz palīdzību. Un tādi ik gadu uzrodas, turklāt mūsu svinībās dalībnieku skaits top arvien kuplāks un atraisītāks, nāk ģimenes ar bērniem.
Pašas pieredzē man ir pazīstama jauna sieviete, kas pēc traģēdijas meitiņas zaudēšanas, sirdsmieru atguva katoļu baznīcā un nu jau iesaistījusies palīdzības darbā. Kur slēpjas baznīcas noslēpums sakārtot cilvēku, atdot viņam dzīves jēgu?
Baznīcas darbībā ir abi spārni laicīgais un garīgais. Rehabilitācijas darbā piesaistām profesionālus psīchologus un psīchoterapeitus, kas, saprotams, izmanto laicīgās metodes. Un ir arī garīgā dimensija lūgšanas, kopīga Svēto rakstu lasīšana, piedalīšanās dievkalpoju-mos. Te durvis atvērtas visu ticību pārstāvjiem un arī tiem, kas ceļā, katoļticība netiek uzspiesta. Un rezultāts ir tāds, ka tie, kuŗi atveras ticības dimensijai, uz pekām tiek ātrāk un veiksmīgāk. Savukārt tie, kuŗi neatrod motīvāciju, atgriežas savos apburtajos lokos. Atbildot uz jūsu jautājumu, ‒ noslēpums ir ticībā. Cilvēks saviem spēkiem vien tomēr ne vienmēr var salikt sevi kopā. Valstssvētku dievkalpojumā luterāņu archibīskaps Jānis Vanags runāja par līdzību ar sasistu porcelāna vāzi, ko it kā nevaram padarīt par veselu un jaunu. Bet japāņiem esot technoloģija ar sudrabu un zeltu izveidot lausku savienojumus, kas rezultātā šo sasisto vāzi padara vēl vērtīgāku. Tieši tā notiek ar cilvēkiem, kas uz baznīcu atnākuši ar salauztām dzīvēm. Dieva spēks ir šis sudrabs un zelts, kas saliek kopā un padara vēl jo vērtīgāku. Dieva spēks cita noslēpuma baznīcai nav.
Par sabiedrības garīgo veselību runājot, ‒ kas jums rūp un kas iepriecina?
Iepriecina tas, ka redzu atvērtības dimensiju sabiedrībā, tostarp tajā, ko saucam par eliti. Mani bieži aicina uz konferencēm, diskusijām, prezentācijām, es labprāt apmeklēju koncertus un sarīkojumus, jo tur varu tikties un sarunāties, uzklausīt un diskutēt. Mani secinājumi pirmkārt, gara slāpes mūsu sabiedrībā tiešām nav izzudušas, ir interese par garīgām vērtībām, ir! Otrkārt, Latvija ir miera osta, mūs neapdraud lieli dabas satricinājumi, ir drošība, kādas šolaik nav daudzviet pasaulē. Ir gan kāds apdraudējums, kas mani baida visvairāk patēriņa mentālitāte. Tā, protams, nav radusies tukšā vietā un rāda to, ka teorētiskais materiālisms, ko mantojām no padomju laika, ir sasummējies kopā ar praktisko materiālismu, kas Rietumos uzziedējis pilnā krāšņumā, turklāt radījis sprādzienveida efektu. Jautājums par Dievu un garīgām vērtībām tiek izsviests kā nebūtisks. Pirmajā vietā ir ekonomika, materiālā labklājība.
Cilvēktiesības un brīvība savukārt tiek atrautas no objektīvajiem kritērijiem mēs paši mēģinām noteikt brīvības robežas, kam nav objektīva pamata, tas vēršas pret sabiedrības interesēm kopumā. Citiem vārdiem sakot, kādas zināmas ideoloģijas vārdā tiek uzspiests priekšstats par mūsdienu cilvēku, kas īstenībā neatbilst reālitātei. Pie-mērs demografiskā situācija, kas ir tāda, kāda ir, lielā mērā ir radusies tāpēc, ka individu vai grupu intereses sākušas dominēt pār pamatvērtību skālu. Materiālisms, patēriņa attieksme ir uzziedējusi visā krāšņumā.
Latvijas apstākļos to varētu skaidrot ar tā saukto nepabarotā kucēna sindromu, jo gadu desmitu gaŗumā tauta tika turēta zināmos apstākļos. Bet Rietumos taču arī...
Un te es runātu par visēdāju sindromu. Tas attiecas arī uz reliģiju, kas tiek uztverta kā viena no piedāvājuma precēm uz dievnamu dodos apmierināt savu reliģisko vajadzību, un garīdznieks ir ierēdnis, kam jāizpilda pasūtījums... Arī seksuālitāte attieksme pret sievieti un seksu dažbrīd līdzinās attieksmei pret patēriņa priekšmetu, un atrauta no personības vienotības, tā tiešām tiek padarīta par patēriņa objektu. Rezultātā ir radusies tā sauktā kontraceptīvā mentālitāte, kad bērna ieņemšana tiek padarīta par apdraudējumu, no kuŗa par katru cenu jāizvairās. Tas dehumānizē cilvēku un sabiedrību. Bet blakus tam radusies vesela industrija, kas pelna miljonus... Un vēl eitanāzija, viendzimuma laulību legālizācija u. c. prom no tā, ko Dievs mums atstājis. Bumerangs, kas iebelzīs pa pieri, turklāt ļoti sāpīgi. Demografiskā situācija Latvijā to jau pierāda, un tas tiešām dara mani bažīgu. Savā darbā cenšos būt saucēja balss tuksnesī, lai, respektējot katra cilvēka brīvību un tiesības izvēlēties, tomēr signalizētu: ja gribam Latvijas uzplaukumu, ja gribam ziedošu, priekpilnu Latviju, ir jārespektē Dieva atklātās robežas, kas turklāt ierakstītas cilvēka dabā. Zinātnes pētījumi, jo īpaši socioloģija un statistika, to pierāda ar skaitļiem un faktiem.
Vai tiešām jūtaties kā saucēja balss tuksnesī? Jūs taču esat Latvijā cienīts un ieredzēts cilvēks, personība.
Paldies, ka tā! Kā saucējs tuksnesī jūtos tad, kad pirmajā brīdī šķiet nu, netieku uzklausīts! Paiet laiks, dažkārt gadi, kad redzi process ir sācies, notiek maiņas uz labu. Kā, piemēram, ar tā sauktajiem sistēmas bērniem. Pirms diviem gadiem kādā dievkalpojumā teicu, ka Latvijā bērnunamiem jābūt tukšiem, jo mēs paši varam viņus audzināt. Nu sabiedrība par to ne tikai runā, bet ir pamodusies un dara.
Cik liela un stipra ir katoļu kopiena Latvijā?
Apmēram 20% no Latvijas iedzīvotājiem. Skaitliski, protams, samazinājusies, jo trešdaļa Latvijas iedzīvotāju ir izbraukusi. Taču turpinās cilvēku atgriešanās pie ticības, ejam dziļumā. Pieaug skolēnu skaits Katoļu ģimnazijā, ir divas maģistra programmas Reliģisko zinātņu institūtā, paplašinās misiju darbs.
Un cik cieši ir Latvijas katoļu baznīcas sakari ar kopienām ārzemēs?
Šogad biju sešu dienu vizītē pie tautiešiem Kanadā. Tās bija laicīgas un ekumeniskas tikšanās, ļoti siltas un sirsnīgas. Pie tautiešiem ASV biju drīz pēc manas iecelšanas archibīskapa amatā, un arī tur pārliecinājos, ka joprojām ir dzīva interese un piederības izjūta Latvijai. Tautieši sniedz nozīmīgu materiālo atbalstu un notiek mūsu savstarpēja garīgā bagātināšanās.
Kā pats gūstat dzīves harmoniju un jums raksturīgo rimto nosvērtību?
Gluži praktiski jau dienas sākumā cenšos ielikt labu pamatu, vienu stundu veltīt sev, Dieva klātbūtnē uzlādējot baterijas (ja vien to neizjauc, piemēram, celšanās četros no rīta, lai dotos uz lidostu!), tas ir laiks, ko veltu priesteriskajām lūgšanām. Tad 20 minūtes vingroju, pēc tam dodos uz Svēto misi, kuŗā atdodu Dievam tās dienas vai nedēļas galvenās domas, notikumus, izaicinājumus. Piepildu savu biķeri, lūdzot Dievu, lai viņš ir visā klātesošs. Tad dodos parastās ikdienas gaitās un darbos.
Un ko darīt cilvēkiem, kas nepraktizē lūgšanas? Kā viņi lai piepilda savu biķeri?
Atveroties mīlestībai, nesavtībai!
Atpakaļ
Apskatīt komentārus (0)