
.jpg)
Sallija Benfelde 07.03.2023
Rîgas Pieminekïu padomes 3.marta rekomendâcija demontçt vai pârvietot seðus pilsçtâ esoðus pieminekïus, arî 1982. gadâ Kronvalda parkâ uzstâdîto pieminekli rakstniekam Andrejam Upîtim, skulptûru “staïinisma perioda rakstniecei” Annai Saksei Gaujas ielâ un krievu dzejnieka Aleksandra Puðkina pieminekli Kronvalda parkâ, jo tie esot saistâmi ar padomju laiku slavinâðanu ir izraisîjusi asas diskusijas. Sociâlajos tîklos „spalvas iet pa gaisu”. Vieni saka, ka diez vai kâds mâkslinieks vai rakstnieks okupâcijas laikâ iztika bez nodevâm padomju varai, ja vispâr gribçja, lai viòa darbi nokïûst lîdz cilvçkiem un ka tad jau jâatsakâs no visa 50 gadu kultûras un mâkslas mantojuma. Otri uzskata, ka „nodevas” ir viena lieta, bet lîdzdarboðanâs okupâcijas administrâcijâ un partijas darbâ – pavisam kas cits. Treðie teic, ka Puðkinam nav nekâda sakara ar ne ar 40. Gada Latvijas okupâciju, ne ar karu Ukrainâ. Un tad vçl daþi atceras, ka bija cilvçki, kuri nekâdi nesadarbojâs, nepieïâva „nodevas”, bet viòu vârdi, gan latvieðu, gan citu valstu autoru, atrodami to laiku lielâ cenzora „Glavïita” sarakstos, un par viòiem nerunâjam vçl tagad.
Manuprât vajadzîga diskusija par kritçrijiem un to, vai talantîgu autoru darbi ir izmetami, svîtrojami no mûsu kultûras vçstures. Vai Andreja Upîða noveles un Annas Sakses „Pasakas par ziediem” nav talantîgi darbi un nav pelnîjuði izlasîðanu un vietu Latvijas literatûrâ? Domâju, ka kritçrijs varçtu bût reâla sadarboðanâs ar okupâcijas varas administrâciju un partiju, lai novâktu pieminekïus, bet nevajadzçtu izmest no literatûras vçstures. Tad jau jâslçpj arî daïa patiesâs vçstures, kurâ, kâ rakstîja literatûrzinâtnieks Guntis Berelis „draòíîbu pietiek”. Un par Puðkinu – manuprât tâ ir cita diskusija: vai mums vajag ielas un laukumus, nosauktus citu tautu mâkslinieku un rakstnieku vârdos? Ja vajag, tad kâdi ir kritçriji, vai atcerçsimies pa kâdam no katras, piemçram, Eiropas valsts?
Par ðiem jautâjumiem jârunâ, jâdiskutç un manuprât ir vajadzîgs „vçss prâts”, bez kara nokaitçtâm emocijâm.
Atpakaï